ظاهر هويدا آوازخوان نسلهاى ديروز،امروز و فردا ى كشور درگذشت
عطا احمدى عطا احمدى

 

 ظاهر هويدا آوازخوان ، آهنگساز ، هنرپيشه و گوينده موفق كشوربتاريخ 15 حوت 1390 (5 مارچ 2012) به عمر 67 سالگى در ديار هجرت و غربت در شهر هامبورگ كشور المان جهان فانى را وداع گفت و به ابديت پيوست.

اين خبر قلب ميلونها انسان سرزمين مان را فشرد و بار ديگر ستاره درخشانى در آسمان كشور مان خاموش گرديد.

هويدا در 28 فبرورى 1945 (1323 ) در يك خانواده روشنفكر اهل هنر و فرهنگ چشم بدنيا گشود و از همان آوان كودكى به موسيقى علاقمند شد اما مرگ پدر در اوان كودكى دريچه آرزوها و اميدهايش را بست و براى بدست آوردن يك لقمه نان ناگزير قلم و كتابش را همراه با ارمونيه كه پدر برايش خريده بود كنار گذاشت و رهسپار كابل شد. او در يكى از مصاحبه هايش چنين ميگويد:

نه سال داشتم که خانواده ما از هزاره‌‌جات به کابل آمد. به مکتب استقلال شامل شدم. دشواری‌های اقتصادی و فشار زیاد کارهای روزانه وادارم ساخت مکتب را ناتمام رها کنم. خوب به یاد دارم که در آغاز، کسی برادرم و مرا به کار نمی‌پذیرفت. زیرا هم خورد بودیم و هم ناآشنا با گرم و سرد بازار

یک روز بچه همسایه به من مژده داد که موچی [ / کفاش] سر کوچه اول دهمزنگ شاگرد به کار دارد. رفتم و نخستین‌بار شاگرد بوت‌دوز شدم. راست بگویم همه دوران کودکی و نوجوانیم را کوچه به کوچه و دکان به دکان یا شاگرد بوده‌‌ام یا همانند آن: سه سال شاگرد خیاط، یک و نیم سال شاگرد حکیم جـی (طبیب یونانی)، دو سال تکت فروش و چهار سال دربان سینما و بقیه هم گاهی شاگرد مستری [ / مکانیک اتومبیل] و گاهی شاگرد آهنگر... به خدا تمام زندگیم را برای به‌دست آوردن یک لقمه نان جان کنده‌‌ام                                                 

 

ظاهر هويدا با ايجاد گروه اماتوران راه را براى موسيقى معاصر كشور باز ساخت و از همين جا بود كه به مثابه يك اوازخوان وهنرمند هويدا شد او اساسات اكادميك موسيقى را ابتدآ در ايران و بعدآ در مسكو فرا گرفت و شهرتش از مرزهاى كشور گذشت و علاقمندان فراوانى در كشور هاى ايران و تاجكستان پيدا نمود.

اولين آهنگ ظاهر هويدا از ساخته هاى مرحوم استاد زلاند بود كه مطلع آن چنين است

سوزانى ، سازانى

تو روح جهانى

دردم را پايانى

درجسم چون جانى

اى عشق اى عشق

او بيشتر از 300 آهنگ ثبت شده دارد.

ظاهر هويدا نه تنها يك آوازخوان و آهنگساز موفق بود بلكه او يك هنرپيشه ، برنامه ساز و گوينده برازنده و بى همتا بود او ساليان متمادى مجرى برنامه هاى موفق تفريحى ، ذوقى و انتقادى راديو تلويزيون ملى افغانستان بود.

هويدا در دوران هجرت در فلم هاى هنرى ( نان ) از ساخته هاى مسعود عطائى و ( پروفيسور ) از ساخته هاى كريم تنوير نقش بازىكرد و موفق درخشيد.

او از سال 1991 بدينسو در هجرت با خانواده اش در المان زنده گى ميكرد متاهل و داراى پنج فرزند ميباشد.

ظاهر هويدا ستاره هويدا و درخشان در آسمان موسيقى كشور بوده و براى هميش هويدا و درخشان خواهد ماند. مرگ او يك ضايعه جبران ناپذير و مقام و منزلتش در نزد همه افغانان هنرپرورگراميست.

روحش شاد و روانش آسوده باد


March 6th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری